-
Kalendarium
Piątek, 2024-09-13
Imieniny: Apolinarego, Eugenii
CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI
I. CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI
-
NAZWA I TYP PRZEDSZKOLA
Placówka nosi nazwę Publiczne Przedszkole Nr 2 im. Kubusia Puchatka w Zdzieszowicach. Jest usytuowana przy Placu 1-go Maja 11.
Mieści się w budynku komunalnym, zaadaptowanym na potrzeby przedszkola. Jest to budynek jednopiętrowy, który w 2016r przeszedł gruntowny remont wraz z przebudową pomieszczeń. W budynku znajdują się:
- w piwnicy: magazyny artykułów spożywczych i przemysłowych, kotłownia, obieralnia warzyw, schowek na zabawki,
- na parterze : kuchnia, zmywalnia naczyń, jadalnia, magazyn intendenta, łazienka personelu, pokój nauczycielski z biblioteczką przedszkolną, który służy także do prowadzenia zajęć z terapii logopedycznej, gabinet dyrektora, pomieszczenie socjalne oraz 2 szatanie dla dzieci
- na I piętrze: dwie sale zabaw z łazienkami dla dzieci,
- strych: stanowi miejsce przechowywania nieużywanych sprzętów, suszarnię
Za budynkiem przedszkola znajduje się ogród, do wyłącznej dyspozycji przedszkola, wyposażony w nowe urządzenia do zabawy.
Organem prowadzącym jest Urząd Miejski w Zdzieszowicach.
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
Publiczne Przedszkole Nr 2 im. Kubusia Puchatka w Zdzieszowicach jest palcówką publiczną:
- prowadzi działalność wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńczą w zakresie wychowania przedszkolnego
- dokonuje rekrutacji dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
2. ROZKŁAD ZAJĘĆ I GODZINY PRACY
Przedszkole pracuje cały rok. Przerwy wakacyjne ustalane są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
Jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 6.30 – 16.30.
W tym czasie odbywają się zadania planowane i inspirowane przez nauczycielki wynikające z realizacji podstawy programowej oraz podejmowane z inicjatywy dzieci, jak również zajęcia dodatkowe. Realizacja podstawy programowej – darmowe godziny pobytu dziecka w przedszkolu- odbywa się w godzinach: 7.30-12.30. Pozostałe godziny pobytu dziecka w przedszkolu są płatne – 1zł. za 1h.
W pracy wychowawczej i dydaktycznej preferowany jest otwarty styl pracy i metody aktywizujące działalność dzieci. Tworzone są sytuacje edukacyjne uwzględniające potrzeby, możliwości i zainteresowania dzieci wspomagające ich indywidualny rozwój poznawczy, ruchowy, emocjonalny i społeczny.
W godzinach rannych odbywają się zwykle zabawy indywidualne lub zespołowe o charakterze organizacyjnym, korekcyjno- kompensacyjnym- prowadzone przez nauczycielki grup i zatrudnionych specjalistów w zależności od potrzeb i inicjatywy dzieci oraz życzeń rodziców.
Trzy godziny w tygodniu odbywa się nauka języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej. W zajęciach tych uczestniczą dzieci, których rodzice złożyli deklarację. Dwa razy w tygodniu prowadzone są zajęcia z nauki języka angielskiego dla wszystkich dzieci.
Raz w tygodniu odbywają się także zajęcia rytmiczno-taneczne dla wszystkich dzieci.
W przedszkolu, 2 razy w tygodniu, prowadzone są również zajęcia logopedyczne, w których uczestniczą dzieci ze specyficznymi potrzebami, wyłonione w wyniku badań przesiewowych przez terapeutę mowy oraz indywidualna terapia logopedyczna dla dzieci z opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W zajęciach tych mogą również uczestniczyć rodzice dzieci, aby ćwiczenia zalecone przez logopedę mogły być kontynuowane w domu.
Czas popołudniowy wypełniają swobodne zabawy inspirowane przez dzieci w budynku oraz w ogrodzie przedszkolnym, a także zajęcia dodatkowe, takie jak: religia.
3. PODZIAŁ NA GRUPY
Do przedszkola uczęszcza 50 dzieci. Podzielone są na dwie grupy wiekowe:
I grupa to Kubusie - 5, 6 latki, II grupa to: 3, 4 i 5- latki. W każdej grupie pracują dwie nauczycielki i jedna woźna. Dodatkowo, w grupie młodszej pracuje pomoc nauczyciela.
Praca wychowawczo- dydaktyczna w grupie młodszej przebiega w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Plac zabaw” – wydawnictwa WSiP wspomagający nauczycieli w planowaniu i realizowaniu zadań na kilku poziomach dostosowując je do indywidualnych możliwości i potrzeb każdego dziecka. W grupie tej praca nauczyciela skupia się w znacznym stopniu na rozpoznaniu i zaspakajaniu ciekawości poznawczej dzieci, rozwijaniu i doskonaleniu ich czynności samoobsługowych i manipulacyjnych, rozwijaniu mowy oraz sprawności ruchowej.
W grupie starszej praca nauczycieli polega na wspieraniu i rozwijaniu dziecięcych kompetencji w zakresie umożliwiającym osiągnięcie przez wychowanków gotowości szkolnej. Praca wychowawczo-dydaktyczna przebiega także w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Plaz zabaw” – wydawnictwa WSiP
Priorytetem w obu grupach jest wspieranie rozwoju mowy, emocjonalnego, zdrowotnego i ruchowego dzieci, sprawności manualnej i samodzielności.
4. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
Przedszkole zatrudnia 14 osób, w tym: 7 nauczycieli (z dyrektorem), 1 pracownika administracji - intendenta i 6 pracowników obsługi. Wszyscy pracownicy zatrudnieni są na czas nieokreślony. Kadra pedagogiczna posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Placówka zatrudnia także Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Nauczyciele dbają o własne doskonalenie zawodowe i podnoszenie jakości pracy z dziećmi uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych (m.in.) przez MODEN w Opolu, Opolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli EDUKATOR w Opolu, co udokumentowane jest zaświadczeniami w aktach osobowych nauczycieli.
Inną formą doskonalenia jest bieżąca lektura nowości metodycznych z biblioteki przedszkolnej, udział w konferencjach metodycznych organizowanych przez metodyka oraz wydawnictwa pedagogiczne, wymiana doświadczeń na szkoleniowych radach pedagogicznych, podczas zajęć koleżeńskich, czy w codziennych kontaktach.
Intendentka- zajmuje się sprawami finansowymi - prowadzi odpłatność za przedszkole, zaopatrzeniem placówki w żywność, środki czystości itp., planowaniem posiłków.
Pracownicy obsługi m.in. zajmują się przygotowywaniem i wydawaniem posiłków, są odpowiedzialni za utrzymanie czystości w przedszkolu.
Wszyscy pracownicy biorą udział w opiece nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu i podczas zajęć poza terenem placówki, respektując prawa dziecka.
Dyrektor kieruje pracą całego zespołu, oraz sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycielek.
II.STRATEGIA ROZWOJU PLACÓWKI
1. NASZA WIZJA
Nasze przedszkole zapewnia:
- dzieciom – warunki do właściwego rozwoju
- rodzicom – pomoc i wsparcie w kierowaniu rozwojem ich dzieci
- środowisku – wzajemną współpracę, organizowanie imprez środowiskowych i występów dzieci
WEWNĄTRZ PLACÓWKI:
Mocne strony-
- wykwalifikowana kadra pedagogiczna dzieląca się swoją wiedzą i doświadczeniem, wykorzystująca swoją wiedzę i umiejętności w codziennej pracy wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńczej, dbająca systematycznie o własny rozwój zawodowy,
- wyremontowany budynek, przebudowane, odnowione pomieszczenia przedszkolne
- estetycznie i funkcjonalnie urządzone sale zabaw,
- bogaty zbiór literatury pedagogicznej i psychologicznej,
- współdziałający w procesie wychowania i opieki zespół pracowników administracji i obsługi,
- organizowanie imprez integrujących całą społeczność przedszkolną- Urodziny Kubusia Puchatka, Jasełka, uroczystości przedszkolne,
- organizowanie imprez dochodowych na rzecz przedszkola – kiermasze świąteczne, zabawa karnawałowa lub andrzejkowa
- przychylność rodziców, dobra współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- atmosfera przedszkola stwarzająca przyjemne i bezpieczne warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci,
- respektowanie praw dziecka przez wszystkich pracowników przedszkola
Słabe strony-
- małe środki na zakup pomocy dydaktycznych i książek
NA ZEWNĄTRZ PLACÓWKI
SZANSE
- pozyskanie środków z Unii Europejskiej na doskonalenie nauczycieli
- przekonanie nowych rodziców o celowości i skuteczności współpracy
- zorganizowanie wsparcia i pomocy rodzinom znajdującym się w trudnych warunkach (współpraca z MOPS)
- obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego przed podjęciem nauki w szkole
- pozyskanie sponsorów
ZAGROŻENIA
- ubożenia społeczeństwa
- ubożenie gminy
2. NASZA MISJA:
WSZYSTKO DAĆ DZIECIOM Z SIEBIE
BY PIĘKNE DZIECIŃSTWO MIAŁY,
BY MĄDROŚĆ, DOBRO I MIŁOŚĆ
NIOSŁY Z SOBĄ W ŚWIAT CAŁY
W naszym przedszkolu dzieci:
- mają stworzone warunki optymalnego rozwoju
- zdobywają wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym formą pracy
- nabywają pożądanych postaw i zachowań w obliczu zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych
- rozwijają aktywność twórczą i ruchową
- mają możliwość poznania swoich mocnych stron poprzez udział w różnych konkursach, festiwalach, zawodach i olimpiadach
- poznają swoje prawa i uczą się przestrzegać ogólnie przyjętych norm społecznych
- uwrażliwiają się na potrzeby innych i uczą się współpracować z nimi
- czują się bezpiecznie w życzliwej i dobrej atmosferze
- obcują ze sztuką
3. CELE PRZEDSZKOLA – PRIORYTETY
- dobrze przygotować dzieci do osiągnięcia dojrzałości szkolnej i podjęcia nauki w szkole
- wdrażać do zdrowego trybu życia
- poznawać z zasadami bezpieczeństwa w przedszkolu i życiu codziennym
- rozwijać twórcze postaw dziecka
- rozwijać mowę dzieci
- rozwijać sprawność fizyczną i manualną dzieci
- rozbudzać wrażliwość emocjonalną i moralną wychowanków
- wdrażać dzieci do samodzielności i pomóc im uwierzyć w swoje możliwości
- wspierać rodzinę w procesie kierowania rozwojem swoich dzieci
- uczyć współpracy z innymi dziećmi i najbliższym otoczeniem
- rozwijać współprace ze środowiskiem lokalnym
- uświadamiać dzieciom ich prawa oraz nauczyć przestrzegania ogólnie przyjętych norm społecznych
- wspierać nauczycieli w ich rozwoju zawodowym
4. SPOSOBY REALIZACJI CELÓW
- stosowanie aktywnych metod pracy wpływających na twórcze postawy dziecka
- organizowanie sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój intelektualny, fizyczny, emocjonalny i moralny dzieci
- organizowanie sytuacji edukacyjnych wpływających na rozwój sprawności manualnej dzieci i samodzielności
- organizowanie sytuacji edukacyjnych wpływających na rozwój mowy dzieci
- organizowanie sytuacji edukacyjnych wpływających na poznanie zasad zdrowego stylu odżywiania się, przestrzegania higieny osobistej i
czystości otoczenia oraz zasad bezpieczeństwa
- wzbogacanie oferty zajęć popołudniowych dla rodziców i dzieci – uczyć ich spędzać wolny czas na wspólnej zabawie
- organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających poznanie przez dzieci ich praw i obowiązków
- podejmowanie działań wychowawczych mających na celu wprowadzenie i respektowanie norm społecznych
- wzbogacenie oferty współpracy ze środowiskiem lokalnym